Bakkerij Van der Kloet is een ambachtelijke brood- en banketbakker met zes eigen winkels in Friesland. Directeur Jan Douwe Gerbranda legt uit waarom hij tevreden is over MAIN Energie.

“Bakkerij Van der Kloet was al klant bij MAIN Energie voordat ik in oktober 2018 aanschoof als directeur. Ik wilde toen weten hoe het energievraagstuk bij ons was georganiseerd. Dirk Tuithof – MAIN’s energiespecialist in Friesland- nam toen meteen contact met mij op. Ik heb hem leren kennen als een gedreven persoon en iemand die met ons bedrijf meedenkt over de energievragen die voor ons spelen. Dirk stelde mij meteen vragen als: “Waar staat Van der Kloet nu en waar wil het bedrijf naartoe?” Ook gaf hij aan dat Van der Kloet stappen moest gaan maken qua inzicht in het energieverbruik. Want alleen dan kunnen wij ons energieverbruik gaan terugdringen.

Daarom hebben wij als grootverbruiker MAINmeters laten installeren. Zodat wij onze energiedata door de business developers van MAIN kunnen laten monitoren en analyseren. Op die manier kunnen wij vaststellen welke machines de grote energieslurpers zijn in onze industriële bakkerij in Franeker.

“Ook attendeerde Dirk ons erop om onze machines anders in te stellen gebruiken waardoor je invloed uitoefent op het energiegebruik. Dat was voor mij een nieuwe manier van denken. Intussen zijn onze ovens gefaseerd geschakeld en hebben we daardoor ons piekverbruik kunnen bijstellen. Waarmee wij weer geld besparen, omdat een lagere piek minder kost!

“Voor de toekomst hebben wij het plan om zo’n 400 zonnepanelen op het dak van onze industriële bakkerij in Franeker te plaatsen. Daarover gaan wij in de loop van dit jaar met Dirk om de tafel zitten. We hebben namelijk de SDE-subsidie al binnen, dus we moeten nu inderdaad actie ondernemen omdat de subsidie over 1,5 jaar verloopt als we dan geen panelen hebben liggen. Hierin wordt door MAIN niet alleen meegedacht over de offertes die we hebben aangevraagd, maar ook over de meetdiensten die daarbij horen en alle overige vragen die wij in dit proces hebben. Door het advies en de begeleiding van MAIN zijn wij met andere ogen gaan kijken naar de voorstellen die bij mij op tafel lagen. Sommige daarvan -zo bleek- waren echt ongeschikt voor een bedrijf als het onze.

“Toen Dirk onlangs van mij hoorde dat wij in de nabije toekomst met een aantal elektrische bestelauto’s willen gaan rijden wees hij mij erop dat wij de bekabeling voor de laadpalen laten aanleggen als wij binnenkort onze bestrating vernieuwen. Dan hoeft de straat namelijk niet twee keer open. Dat scheelt in de kosten. Dat soort meedenken stel ik echt op prijs.

“Dichtbij en snel samen kunnen schakelen zijn belangrijke criteria voor ons als wij kiezen voor partners. Vandaar ook onze samenwerking met Krikke Culinair uit Grouw en Veltman Vis uit Harlingen. Gelijkgestemde bedrijven die net als wij leveren aan de Friese horeca. Om onze samenwerking te optimaliseren bekijken we steeds wat we verder nog voor elkaar kunnen betekenen. Bijvoorbeeld hoe wij qua logistiek nog efficiënter op de Friese Waddeneilanden kunnen leveren. Naast onze eigen zes eigen winkels, bevoorraden wij ook 13 supermarkten in Friesland, de Waddeneilanden en leveren brood aan Rederij Doeksen in Harlingen. Ons kleinbrood bakken wij trouwens met Koopmans meel. Die bestaan net als wij ook meer dan 100 jaar. Natuurlijk heeft de samenwerking met andere Friese bedrijven voor ons ook emotionele waarde.

“In mijn onderhandelingen met leveranciers komt de prijs trouwens pas op plaats zes of zeven. Natuurlijk, de prijs is zeker een belangrijk onderdeel, maar komt pas in een later stadium naar voren. Dat speelt ook bij MAIN Energie. In hun geval staat kennis, service en betrokkenheid op de eerste plaats. Dan komt het in mijn ogen altijd goed met de prijs.

“Betrokkenheid is iets dat wijzelf hoog in ons vaandel hebben staan. Zo zijn wij al jaren betrokken bij de PC. Dat is dé kaatswedstrijd van het jaar en die vindt al sinds 1854 hier in Franeker plaats. Wij verzorgen onder andere de lunch voor het bestuur en sponsoren. Toen voetbalclub SC Cambuur niet promoveerde i.v.m. vroegtijdig stoppen van de competitie door corona en daardoor niet kon promoveren naar de eredivisie hebben wij besloten om een actie te starten. Ik heb toen trainer Henk de Jong gebeld, met de boodschap dat we de club willen ondersteunen door een speciale Cambuur Schnitt te maken. Van elke verkochte Schnitt gaat € 2,50 naar de club. Intussen hebben wij meer dan 2000 Schnitten verkocht. Ik verwacht daarom dat wij binnenkort Cambuur een mooie cheque kunnen overhandigen.

Dat is hetzelfde soort betrokkenheid die MAIN Energie naar ons als klant heeft. Zoals toen wij in 2016 door het plotselinge overlijden van de toenmalige eigenaar in zwaar weer verzeild raakten. MAIN heeft ons toen dus goed geholpen met advies op het gebied van energieverbruik. Betrokkenheid schept een band en geeft vertrouwen en dat geldt zeker voor MAIN Energie en Dirk Tuithof.

Menu