Cafe Forum Maastricht

John Paulus heeft sinds 2010 Café Forum in de Maastrichtse binnenstad. Hij stelt dat de horeca in de meest Bourgondische stad van ons land meer Belgisch dan Nederlands van aard is.

Met MAIN Energie ben ik zeven jaar geleden in contact gekomen via een inkooporganisatie. Het was op een hectisch moment in mijn leven, want ik zat middenin de verbouwing van mijn nieuwe zaak. Er speelden zoveel deadlines dat ik mijn ‘energie’ in een keer goed geregeld wilde hebben. Op zo’n moment heb je absoluut geen tijd om verschillende partijen met elkaar te vergelijken. In het oriënterende gesprek met de toenmalige regio accountmanager was mij heel snel duidelijk dat MAIN gefocust is op ondernemers. Zij snappen écht hoe het bij ons werkt, hoe de hazen lopen en waar wij wel en géén behoefte aan hebben. Dat sprak en spreekt mij nog steeds aan.

Horeca zit diep in mijn genen

En meedenken met de klant is bij MAIN verre van een loze kreet. Op een gegeven moment werd ik benaderd door een externe tussenpersoon die bemiddelde in energiecontracten. Zonder dat hij mij daar expliciet van in kennis stelde, ik was stellig in de overtuiging dat het een geheel vrijblijvende offerte betrof, was ik tot mijn stomme verbazing opeens klant van een andere energieleverancier. Met als gevolg dat ik juridisch vast zat aan twee energiecontracten! Mijn huidige regio accountmanager Pascal Paulussen heeft toen voor mij een slimme oplossing gevonden waardoor dit probleem tot volle tevredenheid van mij is opgelost. Dat betekent dat ik in 2017 voor één jaar klant ben bij een concurrent, maar per 1 januari 2018 weer terug kom naar MAIN. Op die manier voorkomen we dat de betrokken partijen in een juridisch conflict terecht komen. MAIN heeft hierin heel sterk haar meerwaarde als energieleverancier laten zien.

Een groot verschil met cafés in andere delen van het land is dat het in Maastricht veel meer een zevendaagse activiteit is. Als het hier op een willekeurige dinsdag mooi weer is dan stopt tegen een uur of drie de halve stad met werken en pakt een terrasje. De manier waarop wij horeca bedrijven lijkt meer op die van Antwerpen en Brussel dan op die van de Nederlandse steden. Dat Bourgondische genieten zit er hier, net zoals in België, diep in.

Wat mij opvalt aan mijn eigen branche is dat wij verre van energiezuinig werken. Zo staan de deuren van cafés vaak open, ook als de verwarming of de airco aan staat. Gelukkig heeft duurzaamheid de laatste jaren wel meer de aandacht. Zo kocht ik onlangs een nieuwe ijsmachine die een stuk duurder was, meer veel energiezuiniger. Wel heb ik in de wintermaanden nog steeds een aantal gasbranders op het terras staan. Dat is natuurlijk verre van energiezuinig en onlangs attendeerde een opmerkzame klant mij daarop. Die klopte op het raam dat er niemand zat en die dingen wel aanstonden. Een paar jaar geleden kreeg ik nooit van dat soort betrokken reacties. Wel ben ik ervan overtuigd dat verduurzaming in mijn bedrijf pas optimaal werkt als mijn personeel individueel verantwoordelijk is. Anders blijft het bij de reactie van “pfffff, wat maakt die ene machine nu uit.” Maar als ze het merken op hun loonstrook dan laat niemand meer een machine urenlang voor niets aan staan.

Menu