Interview Fraai Projecten

Fraai Projecten is een bedrijf gevestigd in Oosterhout dat zich richt op inrichtingen voor evenementen en bijeenkomsten in het zakelijk segment. Belangrijke opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld de Formule 1 in Zandvoort waar ze de inrichting van een VIP-tent voor hun rekening nemen en de VIP-decks van KLM en ING op de KLM open. MAIN Energie ging in gesprek met eigenaar Gerben van Raak over hoe hij zijn energiezaken geregeld heeft met behulp van energiespecialist Johan van der Velden.

Een partner die ontzorgt

Net als voor vrijwel ieder ander bedrijf, zijn voor Fraai Projecten elektriciteit en gas noodzakelijk. Anders is het donker en koud en kunnen mensen hun werk niet doen. De belangrijkste reden voor Fraai Projecten om voor MAIN Energie te kiezen, is de dienstverlening. Gerben geeft aan dat het voor hem belangrijk is om ontzorgd te worden op het gebied van gas en elektriciteit. Na de coronacrisis is het op dit moment zo druk bij Fraai dat er in de zomer een tijdelijke stop was qua projecten. Dit had onder andere te maken met het tekort aan personeel. Vanwege die drukte is het juist fijn wanneer een partner zorgen uit handen neemt en dat is precies wat MAIN Energie doet. Dat is dezelfde service die hij aan zijn klanten en opdrachtgevers biedt en hij verwacht datzelfde terug van de partijen met wie hij samenwerkt.

‘Ik ben een meubelverhuuder, maar ben geen verhuurder. Net als jullie, jullie zijn een energieleverancier maar zijn veel meer dan dat.’

Totaaloplossing voor energie

MAIN Energie is misschien niet de goedkoopste leverancier, maar qua dienstverlening en service loopt de leverancier volgens Gerben dusdanig voor dat zij hem toch meer aanspraken dan andere energiemaatschappijen. Het meedenken over een totaaloplossing die past bij de ambities van de klant is wat MAIN Energie daarin bijzonder maakt. Het eindproduct moet goed zijn en dat is nu het geval!

Meten is weten!

Het pand waarin Fraai Projecten is gevestigd, heeft meerdere gebruikers waardoor het belangrijk is om goed inzicht te hebben in het energieverbruik. Dat is meteen één van de vraagstukken die bij MAIN Energie werd neergelegd. Voorheen werden alle kosten evenredig verdeeld over de huurders, maar met hele verschillende type gebruikers klopte dat natuurlijk niet met het daadwerkelijke verbruik. De huurders zelf waren ook benieuwd hoe de rekening opgebouwd was en wat zij aan energie verbruiken. Dat verbruik moest dus in kaart worden gebracht en zoals Gerben zelf al aangeeft: meten is weten! Met deze vraag in gedachten heeft MAIN Energie in januari 2022 een zevental tussenmeters geplaatst in het pand zodat het verbruik inzichtelijk wordt en de jaarafrekening naar de verschillende gebruikers in vervolg klopt. Inmiddels zijn de tussenmeters een aantal maanden in gebruik en zal binnenkort de eerste afrekening naar de huurders gaan. Momenteel ligt er alleen nog een verzoek om in plaats van dagelijkse rapporten, maandelijkse rapporten te ontvangen. Dat past weer in het straatje van ontzorgen zodat de afrekening zo eenvoudig mogelijk opgesteld kan worden.

Laadpalen

Inzicht krijgen in het energieverbruik was echter niet het enige vraagstuk waarmee Fraai Projecten aanklopte bij MAIN Energie. Het bedrijf gaf namelijk bij energiespecialist Johan van der Velden aan graag laadpalen op het terrein te willen. Hiervoor heeft Johan Gerben in contact gebracht met Groen-eco die begin 2022 twee dubbele laadpalen hebben geplaatst. Daardoor is er nu plaats om vier elektrische voertuigen op te laden. Wellicht dat er in de toekomst zelfs nog wel meer laadpalen op het terrein komen. De vraag voor deze apparaten kwam allereerst vanuit één van de andere huurders; de vereniging voor Elektrische Voertuigen. Er is tot nu toe nog geen terugkoppeling gekomen, maar we weten zeker dat ze gebruikt worden. Tijdens ons bezoek zagen we in ieder geval dat één auto werd opgeladen. De samenwerking wordt vanuit zowel MAIN Energie als Fraai projecten als erg positief ervaren. De communicatie met Groen-eco verloopt soepel en ook het plaatsen van de laadpalen is goed gegaan. Een probleem met de kabel werd netjes verholpen en de klant heeft daar geen last van gehad. Zoals eerder aangegeven, is het momenteel erg druk bij Fraai Projecten. Het gehele proces rond de aanschaf en het plaatsen van de laadpalen mocht  dus vooral niet te veel tijd kosten. Hij wilde het ‘’gewoon over de schutting gooien’’ en dat het geregeld werd. Dat is gelukt! De mogelijkheid bieden om een elektrisch voertuig op te laden, is echt een service naar de huurders (in het bijzonder de vereniging voor Elektrische Voertuigen) toe.

Visie op duurzaamheid

Duurzaamheid vindt Gerben een belangrijk onderwerp, ooit zijn ze daarom bij Fraai Projecten begonnen met LED lampen in plaats van ‘normale’ verlichting. Vanwege duurzaamheid op de lange termijn is er ook wel eens gekeken naar zonnepanelen, maar vanwege de (dure) brandverzekering is dit helaas niet mogelijk. Wel zouden ze zo snel mogelijk van het gas af willen door middel van elektrificatie. In een aantal van de kantoren zijn de gasunits al vervangen voor installaties die koelen/warmen op elektriciteit. Ook de kantoren worden verwarmd door middel van airco’s. In de grote hallen/loodsen hangen nog wel gasinstallaties. Dit zijn grote investeringen, dus het verwijderen van deze units staat niet voor de korte termijn op de planning. Een analyse van deze gasunits is iets wat nog voor de toekomst op de planning staan, eventueel kan MAIN hier weer een helpende hand bij bieden door de klant in contact te brengen met een partner die daarin gespecialiseerd is.

Elektrische vrachtwagens: een grote uitdaging

Als ondernemer heeft Gerben een aantal ideeën (en vragen) over energie in de toekomst. Op het gebied van vrachtwagens ligt er bijvoorbeeld een belangrijke vraag én een uitdaging voor bedrijven in heel Nederland. In 25 binnensteden in Nederland zijn vanaf 2025 niet-elektrische voertuigen verboden. Voor mkb’ers, zoals Fraai Projecten, is het een hele dure uitgave om elektrische vrachtwagens aan te schaffen. Het is dus logisch dat ondernemers zoals Gerben zich afvragen hoe dat straks in de praktijk in zijn werk gaat. Komen er speciale oplaadpunten voor deze vrachtwagens, of zijn er wellicht plekken waar je een elektrische vrachtwagen kan huren om spullen te leveren aan opdrachtgevers? Hoe dan ook zitten aan die opties flinke kosten verbonden. Ook zou er een risico kunnen ontstaan bij evenementlocaties in de binnenstad, want mogelijk wordt het duurder om op deze locaties te bezorgen. Wederom denkt MAIN Energie hier graag over mee, bijvoorbeeld door te kijken welke mogelijkheden er zijn op het gebied van subsidies. Een extra stukje meedenken waardoor MAIN Energie echt de energieregisseur is voor vandaag én morgen.

Menu