Menu Direct contact

"Je woord is je woord"

De Vereniging Chinese Horeca Ondernemers (VCHO) is sinds 2012 dé brancheorganisatie voor Chinese horecaondernemers in Nederland. Sinds de oprichting is MAIN Energie de energiepartner van VCHO. VCHO’s directeur Liping Lin legt uit waarom intussen de helft van de leden klant zijn van MAIN Energie.

Wij zijn inderdaad een jonge organisatie. Echter, buitenstaanders weten vaak niet dat de belangen van de Chinese horecaondernemers voorheen door Koninklijke Horeca Nederland (KHN) werden behartigd – en binnen KHN waren wij de meest actieve en innovatieve sector. De aanleiding om ons af te splitsten was een reorganisatie waarbij de verschillende sectoren binnen KHN werden opgeheven. De belangen van deze speciale branche konden hierdoor minder goed worden behartigd.

Dat was voor ons het signaal om KHN te verlaten en een nieuwe vereniging op te zetten. Het waren spannende tijden want we hadden geen idee of we snel voldoende leden konden werven om een gezonde organisatie op te zetten. Gelukkig hadden we binnen een half jaar 500 leden en daarmee waren we levensvatbaar.

Basistemplate fotostrook vcho 01

Kort na de oprichting nam MAIN Energie accountmanager KinNan Tang contact met ons op. Hij is van Chinese afkomst en sinds zijn 13e al werkzaam in de horeca bij verschillende Aziatische restaurants van een laag tot hoog segment. Hij kent onze branche dus als zijn broekzak. Daarna heeft KinNan de onderlinge samenwerking tussen VCHO en MAIN verder uitgewerkt en operationeel gemaakt. Op dat moment had MAIN als dé energieleverancier van zakelijk Nederland maar een klein aantal Aziatische horecaondernemers als klant. Door onze jonge organisatie te steunen en onze leden een scherp aanbod te doen heeft MAIN daar succesvol verandering in weten te brengen. Vooral in de beginjaren van onze organisatie heeft MAIN ons erg veel support gegeven.

De kracht van de Chinese accountmanagers van MAIN is ook dat ze doorlopend Chinese ondernemers spreken en goed op de hoogte zijn van wat er speelt in de branche. Deze informatie delen ze met ons. Op die manier versterken wij elkaars positie.

De kracht van de Chinese accountmanagers van MAIN is ook dat ze doorlopend Chinese ondernemers spreken en goed op de hoogte zijn van wat er speelt in de branche.

Het bijzondere aan de werkwijze van MAIN is dat alle klanten een eigen accountmanager hebben. Maar het feit dat MAIN speciaal voor onze branche werkt met accountmanagers van Chinese afkomst is een enorme pré. Zij kennen de normen en waarden die gelden binnen onze gemeenschap en spreken Chinees. Iets dat in de communicatie met vooral de eerste generatie ondernemers van groot belang is. Dat iemand de taal spreekt wekt echt héél veel vertrouwen. In het eerste jaar hebben KinNan Tang en ik schouder aan schouder gestreden om VCHO op de kaart te zetten.

Tijdens het eerste jaar waren het spannende tijden waarin er hele lange dagen werden gedraaid. Voor MAIN was het ook écht een avontuur. Chinese ondernemers zijn namelijk erg trouw aan hun leveranciers en stappen dus niet zomaar over naar een andere energieleverancier. Op onze voorlichtingsbijeenkomsten bleek dat de ondernemers zich onder andere zorgen maakten of ze bij een overstap niet tijdelijk zonder gas of elektriciteit zouden komen te zitten. Juist op dat soort momenten konden KinNan en zijn collega´s die zorgen snel wegnemen en hun vertrouwen winnen. Mede omdat zij op een transparante manier – en in het Chinees- uitleggen hoe de energiemarkt in elkaar steekt en waar MAIN bij levering wel en geen invloed op kan uitoefenen.

Kn 12

Daarbij komt dat MAIN onze leden op een ‘rustige’ manier benaderde. Iets dat een uitzondering was en is op de gangbare wervingsmethoden in de energiesector. Op basis van hun energieverbruik van het voorafgaande jaar rekenden de Chinese accountmanagers van MAIN onze leden individueel voor dat overstappen naar MAIN vaak een flinke besparing betekende. Daarnaast doet MAIN niet aan stilzwijgende verlengingen, maar neemt ruim voordat het contract van onze leden afloopt persoonlijk contact met hen op. De eigen accountmanager komt dan langs en doet een scherp nieuw aanbod. Een groot deel van onze leden zag al snel in dat je een dief bent van je eigen portemonnee als je niet overstapt. Intussen is ruim de helft van de VCHO leden klant van MAIN.

Vergeet ook niet dat energie een flinke kostenpost is voor Aziatische horecaondernemers. De gemiddelde Chinees verbruikt tussen de 20 á 30 duizend kuub gas per jaar. Dat is voor een groot deel terug te voeren op de wok branders. Dat zijn echte gasslurpers. Daarmee vergeleken is het gemiddelde jaarverbruik van de Nederlands restaurants met tussen de 5 á 8 duizend kuub gas van een totaal ander kaliber.

Naar onze leden toe benadruk ik altijd dat de prijs-kwaliteitverhouding echt goed is bij MAIN. ‘Maar waar zit de kwaliteit hem dan in?’, krijg ik dan meestal als weerwoord. Als VCHO benadrukken wij dan dat de kwaliteit ‘m zit in de mensen van MAIN. De accountmanagers gaan écht heel ver in hun support. Het is uniek in de wereld van de energieleveranciers dat je met een gerust hart na 17.00 uur en in het weekend ook kunt bellen met je accountmanager. Dat heeft mede te maken met hun Chinese afkomst, daardoor begrijpen zij hoe het werkt in de Chinese horeca. In de vijf jaar dat VCHO en MAIN partner zijn hebben we nog nooit gehoord van één van onze leden dat MAIN haar afspraken niet is nagekomen. Wat dat betreft is MAIN bijna een Chinees bedrijf. Net zoals bij ons is je woord je woord en sta je altijd klaar voor de klant. Dat is MAIN ten voeten uit.