Menu Direct contact

"De klant staat altijd centraal. Bij ons én bij MAIN Energie."

De Amsterdamse woningcorporatie Stadgenoot heeft gekozen voor MAIN Energie. Adviseur Wonen Niels van Schaik licht toe waarom Stadgenoot heeft gekozen voor dé energieleverancier voor de zakelijke markt.

Lees meer

Met MAIN Energie zijn wij in contact gekomen via energie-adviesbureau EnergyProof. Samen met hen zijn wij medio mei 2016 een traject ingegaan met als doel het vinden van een nieuwe energieleverancier. De belangrijkste eis was dat deze adequaat en snel inspeelt op de speciale en steeds veranderende wensen die wij als grote woningbouwcorporatie hebben.

EnergyProof heeft namens Stadgenoot verschillende leveranciers uitgenodigd voor de aanbesteding. Uiteindelijk hebben wij vier leveranciers geselecteerd en hen gevraagd om een presentatie te komen geven. Daarin speelde het antwoord van onze toekomstige leverancier op de vraag ‘wat willen wij en wat kunnen jullie’ een voorname rol.

Om te snel te kunnen schakelen, heeft MAIN voor ons onder andere aanpassingen gedaan in hun mijnMAIN portal.

Wat ons opviel aan de presentatie van MAIN was dat het centraal stellen van én inspelen op de wensen van de klant diep in de genen van dit bedrijf zit. Met snel inspelen hebben we het over een ontwikkeltijd van faciliteiten van een paar weken of maanden in plaats van meer dan een jaar zoals bij onze vorige energieleveranciers. Daarover zijn wij zeer te spreken. Tevens heeft MAIN's Mark Schrage in de vergelijking als beste uitgelegd hoe de dienstverlening in de praktijk werkt en wat er wel en niet mogelijk is. Daarin onderscheidde MAIN zich heel duidelijk van de concurrentie.

Een van de redenen dat wij van energieleverancier wilden wisselen, had te maken met de online portal waarin wij onze aansluitingen beheren. Omdat wij 30.000 woningen, 3.000 parkeerplekken, 1.600 bedrijfsruimtes beheren, hebben wij te maken met een zeer ‘dynamisch’ portfolio. Gelukkig zijn wij samen met EnergyProof op tijd begonnen met de voorbereiding om over te stappen naar een nieuwe leverancier. Dat vergt namelijk de nodige flexibiliteit van beide partijen.

Vanwege de dynamiek in ons portfolio hebben wij dagelijks contact met onze vaste binnendienstmedewerker bij MAIN. Om snel te kunnen schakelen, heeft MAIN voor ons onder andere aanpassingen gedaan in hun mijnMAIN portal. Dat is de digitale omgeving waarin wij onze aansluitingen beheren. Hierin is voor ons binnen twee weken een speciaal tweede referentieveld aangemaakt. Daarin kunnen wij bijvoorbeeld extra kenmerken als grootboekcode en meternummers invullen.

Omdat wij 30.000 woningen, 3.000 parkeerplekken, 1.600 bedrijfsruimtes beheren, hebben wij te maken met een zeer ‘dynamisch’ portfolio.

Onze overgang naar MAIN verliep niet helemaal geruisloos, maar dat kan ook niet anders gezien het grote aantal aansluitingen. Zo hebben we nog 300 ‘domme’ meters waarvan de standen handmatig moeten worden opgenomen. Onze wijkbeheerders hebben die de afgelopen maand in kaart gebracht en de meterstanden opgenomen. Samen met MAIN gaan we deze meters het komend jaar verslimmen. Het grote voordeel van slimme meters is dat zij het daadwerkelijke verbruik tonen wat voor beide partijen natuurlijk voordelig is.

Op dit moment zijn wij zelf volop aan het innoveren, waaronder met nieuwe communicatiekanalen. Zo ‘draaien’ we een WhatsApp-pilot voor huurders met vragen over hun huurincasso. Hiermee bereiken we vooral huurders die het normaal moeilijk vinden om contact met ons op te nemen, bijvoorbeeld omdat ze een huurachterstand hebben. Ook werken we aan de integratie van onze eigen portal in onze website omdat we niet met twee websites willen werken. In de mijnStadgenoot portal kunnen onze bewoners bijna alles dat ze tot voor kort telefonisch met ons kantoor regelden nu 24/7 zelf online oplossen. Zo kunnen mensen reparatieverzoeken nu zelf inplannen. Je kiest gewoon een datum waarop de monteur kan langskomen. Inmiddels hebben we het inlogproces nog laagdrempeliger gemaakt voor onze klanten. Hierdoor wordt er volop gebruik van gemaakt. Door de bovenstaande aanpassing hebben mijn collega’s aan de telefoon meer tijd voor het behandelen van problemen die meer persoonlijke aandacht vergen. Zoals het begeleiden van oudere bewoners die gaan verhuizen. Dat is toch fantastisch!