Menu Direct contact

"Ik ben een perfectionist"

Wiebe Oldenburger Autoschade is al dertig jaar een begrip in het Groningse Nuis en omstreken. Wiebe zelf is een perfectionist die weigert om concessies te doen ten aanzien van de kwaliteit van herstelwerkzaamheden.

Lees meer

In al die jaren dat ik dit werk doe is er veel veranderd in onze branche. Zo daalt het aantal schades al jaren gestaag. Voor een belangrijk deel heeft dat te maken met verkeerstechnische aanpassingen zoals de introductie van de rotondes. Bij ons in de buurt hadden we twee beruchte kruispunten die mij per week vijf á tien schadeauto’s opleverden. Sinds daar rotondes voor in de plaats zijn gekomen heb ik er geen schades meer van.

Een andere in het oog lopende verandering is de technische ontwikkeling van de auto’s. Zoals iedereen weet zitten die tjokvol met sensoren en andere complexe elektronica. Wordt er schade gereden dan slaat het elektrische systeem meteen op hol. Dat maakt ons herstelwerk er niet makkelijker op. Gelukkig heb ik een paar slimme jongens rondlopen die continue opfriscursussen volgen en dat soort problemen voor de meest uitlopende automerken de baas zijn.

Img 1249

Maar de meest in het oog lopende verandering is dat de verzekeringsmaatschappijen steeds hogere eisen stellen aan kwaliteit en klanttevredenheid. Aan die eisen kunnen wij nog steeds ruimschoots voldoen. Mede omdat wij altijd met originele onderdelen werken. Er mag namelijk geen enkel verschil zijn met de toestand van voor de schade. Maar goed, wat de ontwikkelingen ook mogen zijn, onze klanten krijgen hun auto helemaal tiptop terug.

Verzekeringsmaatschappij Univé heeft al een tijdje een handige portal op haar website waar we rechtstreeks opdrachten van binnenkrijgen en meteen de calculatie kunnen doen. Ook kunnen we in deze portal het nodige samen met de klant regelen, zoals het uploaden van de foto’s van de schade. Heel innovatief en praktisch.

Tja, dat is allemaal compleet anders dan in de tijd dat ik mijzelf begon in de garage achter mijn huis. Uitdeuken, opvullen, schuren en spuiten. Alles deed ik zelf en werkte regelmatig tot ver in de kleine uurtjes. Tegenwoordig beginnen we hier om zeven uur en stoppen op een nette tijd. We worden tenslotte ook een dagje ouder.

Eén ding is nooit veranderd in al die jaren: wij gaan voor 100% klanttevredenheid

Eén ding is nooit veranderd in al die jaren: wij gaan voor 100% klanttevredenheid. Daarom lopen we de auto’s als wij ze hersteld hebben altijd na op andere kleine dingetjes. Kortom, zoals ik al zei, alle auto’s gaan hier helemaal tiptop en schoongemaakt de deur uit. Dat is een extra service die onze klanten erg op prijs stellen. Ik heb weleens het idee dat men daar meer oog voor heeft dan voor de schadereparatie zelf. Mijn streven naar perfectie komt ook goed van pas bij het restaureren van mijn Harley´s en mijn Amerikaanse Peterbilt truck. Die laatste heb ik de afgelopen twee jaar helemaal binnenstebuiten gekeerd. Ik ben daar zó in op gegaan dat mijn vrouw op Facebook stond met haar handen in de lucht met de tekst erbij ´help mijn man heeft een hobby´. De Peterbilt verkeert nu in concoursstaat. Bijna alles wat je ziet is maatwerk en door mij of goede vrienden gemaakt. Als mijn klanten de hoogglans blauwe truck zien dan zeggen ze ´da´s echt Wiebe´. Zoals ik al eerder zei, ik ben een echte perfectionist!

Dat ‘helemaal gaan’ voor je klanten herken ik ook in Harry Geerlings, mijn energieadviseur bij MAIN Energie. De manier waarop hij voor mij heeft geregeld dat de oneffenheden met MAIN zijn opgelost verdient alle lof. Net zoals bij ons wijkt bij hem alles als er voor een klant een probleem moet worden opgelost. Persoonlijk contact maakt dan het verschil. Niet alleen bij herstellen van autoschade maar ook bij het regelen van je energie.